Що таке фандрайзинг в росії: види і джерела

Здрастуйте! у цій статті ми розповімо про новий напрямок діяльності-фандрайзинг, який все частіше використовується благодійними та некомерційними організаціями в нашій країні.

сьогодні ви дізнаєтеся:

  • у чому полягає робота фандрайзера;
  • які джерела використовуються для збору грошових коштів;
  • які технології та методи застосовуються фандрайзинговими фірмами;
  • у чому особливості цієї діяльності в росії.

Що таке фандрайзинг

Будь-яка організація потребує постійного потоку ресурсів. Одним необхідні кошти і волонтери для благодійних цілей, іншим-фінансові вливання для впевненого старту свого бізнесу або розробки.

У росії більшість некомерційних і неприбуткових організацій не займаються систематичним і продуманим збором коштів. Тому у них часто постає питання нестачі грошей, волонтерів або партнерів для співпраці.

Новий термін “фандрайзинг” все частіше зустрічається в змі. Він означає особливу методику збору фінансових активів і різних ресурсів для певного проекту. До неї все частіше вдаються некомерційні організації, які потребують волонтерської або грошової допомоги.

Позначення пішло від англійського поєднання «to raise fund» і дослівно перекладається як «залучення коштів».

у розвинених країнах фандрайзинг давно і активно використовується для збору коштів на такі цілі:

  • капітал для запуску і роботи цікавих стартапів;
  • фінансування розробок і технічних проектів в науці;
  • зміст аматорських команд та підтримка заходів у спортивній сфері;
  • 6 спонсорування кандидатів або штабів на політичній арені при виборах;

  • благодійні потреби;
  • матеріальна підтримка культурних заходів, театрів або музеїв.

Традиційний збір пожертвувань-це лише один з напрямків роботи. Результатом може стати особистий час волонтерів, різні товари і послуги, знижки на процедури або щедрі меценати. Останні можуть допомогти з просуванням і рекламою, надати транспорт або приміщення для діяльності некомерційної організації.

Види фандрайзингу

Досвідчені фандрайзери стають все більш затребуваними фахівцями в росії. Так називають професіоналів, які за допомогою різних способів і методів залучають кошти.

В європі і сша давно і успішно працюють фірми, що надають подібні послуги на договірній основі. Яскравий приклад фандрайзингу-музей “метрополітен” в нью-йорку. У його штаті офіційно працюють понад 70 фахівців, завдання яких – збір пожертвувань і благодійних внесків, пошук меценатів для утримання колекцій.

1. Об’єктами збору коштів може стати випуск диска починаючої групи або облаштування дитячого майданчика. На серйозному рівні-це організація міжнародних змагань або підтримка багаторічного наукового дослідження.

У країнах європи розробкою стратегії професійно займаються цілі компанії і фірми, штат яких складають досвідчені маркетологи, менеджери і юристи.

Професійний пошук коштів може бути проектним або оперативним. У першому випадку він відбувається на конкретний захід або стартап. У другому-ресурси залучаються на забезпечення діяльності фонду, підтримання його стабільної роботи.

крім того, фандрайзинг можна розділити на два основних види:

  • внутрішній : питаннями пошуку нових ресурсів і спонсорів займаються менеджери самої організації;
  • зовнішній : для успішної роботи залучаються сторонні консультанти або професійні фандрайзери, спеціальні консалтингові компанії.

Все частіше активне залучення інвесторів необхідне для екологічних та медичних програм, соціальної сфери, які потребують всебічної підтримки.

Джерела фандрайзингу

Це цікава і абсолютно нова сфера діяльності на вітчизняному ринку. У процес залучаються приватні підприємці та фізичні особи, великі компанії і державні організації, що дають ресурси або фінанси.

умовно їх можна розділити на кілька категорій:

  • інвестори : вкладають з розрахунком на отримання прибутку або дивідендів;
  • спонсори : надають допомогу на певних умовах, вигідних для себе;
  • донори : компанії або приватні особи, що пропонують матеріальну підтримку безоплатно і на постійній основі;
  • меценати : багаті люди, які підтримують починаючі організації, творчі та невигідні для комерції заходи;
  • грантодавці : фінансують наукові або освітні програми на конкурсній основі, що виділяють певні суми юним талантам.

Спонсори та інвестори вкладають ресурси з певною вигодою: їх цікавить реклама на заходах і розкрутка власного бренду. Тому відомі торгові марки часто запрошуються під час виборчих кампаній і спортивних змагань міжнародного класу.

Технології збору ресурсів

Спосіб пошуку фінансових або технічних ресурсів залежить від цілей, які ставляться перед фандрайзерами конкретною організацією або замовником.

Пропозиція або прохання про підтримку можна сформувати тільки після аналізу оточення і складання списку потенційних джерел. Це дозволяє визначитися, які прямі або непрямі форми звернення використовувати, як поширювати інформацію.

у будь-якому випадку необхідно суворо дотримуватися таких принципів, як:

  • відкритість : спонсор повинен чітко розуміти, кому і куди підуть його кошти;
  • повний контроль : меценати бажають бачити результати своєї допомоги, хочуть переконатися, що гроші витрачені за призначенням;
  • доступність : процес надання допомоги або фінансового вкладу повинен бути максимально простим.

Такі прості правила допоможуть залучити більше людей і організацій, які добровільно бажають підтримувати благодійні фонди або некомерційні проекти.

Існує багато інструментів і технологій, які використовують фандрайзери. Але можна виділити кілька найбільш популярних на вітчизняному ринку.

лист-звернення до потенційного благодійника.

Це найбільш популярний інструмент фандрайзера. Спочатку це були стандартні паперові листи, які поступово витісняє електронна пошта. Вони містять повну інформацію про збір коштів, реквізити фонду та дані про його роботу за останній час.

Його можна направляти на ім’я організації або адресувати конкретній людині, керівнику фонду або підприємства. Іноді це прохання про особисту зустріч або дані з реквізитами фонду, який потребує допомоги.

заявки на отримання грантів.

Цей вид фінансової підтримки виділяється на певний проект і не повертаються прохачем. Їх часто надають на навчання або під наукові програми на конкурсній основі.

завдання фандрайзера – вирішення проблем і проведення трудомісткої роботи, що включає в себе:

  • пошук фондів і меценатів, що надають гранти під поставлене завдання;
  • розробка звернення, яке повинно повністю відповідати критеріям відбору;
  • 6. Зробити проект максимально привабливим для грантодавця, створити позитивний імідж.

Тут допомагають відгуки та характеристики, створення макета, бізнес-плану або презентації.

ящики для збору грошей.

З таким способом акумулювання пожертвувань стикався кожна людина. Їх встановлюють в місцях з великою прохідністю, магазинах і торгових центрах. Це хороший інструмент збору фінансів для термінових операцій і допомоги постраждалим від стихійного лиха.

На жаль, через збільшення випадків шахрайства довіру до цього методу сильно підірвано: потрібне документальне підтвердження у вигляді медичних довідок, актів або висновку лікаря.

співпраця в партнерських проектах.

Відносно новий інструмент, що дозволяє отримати фінансування під певну програму. Добре підходить для розробки соціального проекту (наприклад, боротьба із захворюванням, голодом, забрудненням навколишнього середовища). Комерційне підприємство допомагає благодійному фонду, отримуючи натомість рекламу і поліпшення іміджу.

Прикладами такогоУ росії можна назвати бренд avon, який бере активну участь у фінансуванні фонду по боротьбі з раком молочної залози. Він пропонує косметичну продукцію з певним значком, кошти від продажу яких спрямовуються на потреби онкоцентрів.

членські внески.

Деякі фонди для підтримки благодійних проектів пропонують членам або спонсорам сплачувати регулярні внески. Їх витрачання підтверджується звітністю, а статті для витрат можуть вибиратися на загальних голосуваннях.

У європейських країнах в таких благодійних організаціях обов’язково складаються зірки кіно і музики, меценати-мільйонери.

соціальні мережі.

Щодня різні сторінки і групи відвідують мільйони людей. Для інформації в соцмережах не існує географічних сторінок. За кілька годин пост про допомогу або підтримку може зібрати велику кількість відгуків.

Це важливий інструмент для досвідченого фандрайзера, який розуміє, як створити резонанс. Для цього підбираються тематичні картинки, правильні ключові запити і хештеги.

1 з’явилося чимало фахівців, що займаються виключно розкруткою благодійних спільнот в мережах. Вони отримують зарплату у вигляді відсотків від зібраної суми (від 5 до 20%).

1. Серед нових технологій, що набирають обертів, виділяється краудфандинг. Це збір коштів та залучення волонтерів за допомогою спеціальних інтернет-платформ – сайтів, де всі бажаючі розміщують інформацію про себе та свої потреби.

Завдання фандрайзера-будь-якими способами привертати увагу до сторінки, збільшувати потік відвідувачів з числа потенційних спонсорів і меценатів.

Як розробляється стратегія

Сучасний фандрайзер не займається збором коштів на вулиці. Він має величезний арсенал методик, за допомогою яких підшукує спонсорів і меценатів. Швидше, це успішний і досвідчений менеджер, який вміє звернути увагу на організацію-замовника.

це непроста робота, що вимагає розробки цілої поетапної стратегії:

  1. виявляються потреби компанії, прораховується необхідна сума збору. Важливо правильно розставити пріоритети і зробити запити більш реальними.
  2. формулюється повна пропозиція до потенційного спонсора, яка повинна пояснити для чого акумулюються і куди підуть ресурси.
  3. 6. Проводиться ретельний аналіз усіх можливих джерел отримання коштів та допомоги для проекту. Можуть залучатися приватні особи і підприємці, благодійні або венчурні фонди в залежності від мети заходу.

  4. підбирається команда або фандрайзер, який буде курирувати збір коштів і волонтерської допомоги, стежити за дотриманням законів і правил.
  5. вибираються інструменти і методики роботи, прийнятні для фандрайзинового проекту. У будь-якому випадку вони повинні бути юридично правильними і законними. При необхідності відкриваються банківські рахунки, карти або проводяться благодійні ярмарки.
  6. визначається розмір бюджету, який піде на оплату послуг фандрайзера, витрати на проведення заходів або витрати на оформлення документів, печаток або оренду офісу.
  7. 6. Постійно проводиться моніторинг результатів, ставляться проміжні цілі з конкретними термінами виконання.

Тільки дотримання всіх правил роботи і суворе дотримання всіх пунктів розробленої стратегії дає хороший результат.

Якщо проект являє собою стартап або ведеться пошук спонсора для виробництва нового продукту, необхідно додатково скласти бізнес-план, різні калькуляції та презентації для бізнес-ангелів.

Фандрайзинг в росії

У нашій країні щорічно збільшується кількість консалтингових фірм і фахівців, які професійно працюють над збором фінансів і ресурсів.

Поява великої кількості некомерційних організацій, проблеми з фінансуванням фондів з боку держави призводять до необхідності наймати професіоналів.

Росія значно відстає від сша і європи за кількістю людей і компаній, що постійно беруть участь у фандрайзингових проектах з різних сторін.

швидкому зростанню заважають три проблеми:

  • недовіра простих людей до волонтерських організацій і багатих меценатів;
  • небажання примусово передавати внески (особливо, при низькому рівні життя благодійників);
  • брак знань про діяльність благодійних фондів, їх закритість для більшості учасників.

1 проте в росії вже діє асоціація фандрайзерів. Створена в 2013 році, вона проводить постійне навчання професіоналів на базі майстер-класів, семінарів і брошур. Вона ставить перед собою завдання-перетворити рух в систему, яка через кілька років об’єднає всіх професіоналів і підніме статус їх роботи на належний рівень.

попередня статтяЩо таке мобільний маркетинг: приклади, технології та інструменти
наступна статтяЯк залучити нових клієнтів в бізнес швидко і правильно-робочі способи і канали залучення клієнтів