Що таке форфейтинг простими словами-форми, схема і види + відмінність від факторингу та лізингу

Здрастуйте! сьогодні ми розповімо вам про форфейтинг. Багато бізнесменів нашої країни часто користуються послугами різних фінансових організацій. Всім відомо таке поняття, як кредит, факторинг і лізинг, але не кожен підприємець знайомий з форфейтингом. Але ж це теж один з видів торгового фінансування. Зараз ми детально розповімо про те, що являє собою форфейтинг, для чого він потрібен і покроково розповімо про послідовність його оформлення.

Поняття форфейтингу

“форфейтинг” — це іноземне слово, яке прийшло до нас із західної європи. Дослівно з англійської воно перекладається як “розплата” або «штраф» , а з французької «цілком» .

У нас мало хто знає, що воно означає, тому що форфейтинг в росії ще не «прижився» і на сьогоднішній день немає банків, які надавали б цю послугу.

Отже, форфейтинг – це купівля боргових зобов’язань (векселів) імпортера третьою стороною у експортера.

Якщо трактувати це визначення простими словами , тоді форфейтинг являє собою своєрідну форму кредиту. Наприклад, в країні «а» (він же експортер) вирощують екзотичні фрукти. А підприємець з країни ” б ” (імпортер), хоче їх купити. Але у імпортера немає необхідної суми для покупки партії товару. У такому випадку він розплачується векселем. Після чого втручається третя сторона-форфейтер. Він купує цінні папери (векселі) у експортера, після чого всю суму за векселем імпортер виплачує не експортеру, а форфейтеру. Тобто форфейтингові компанії перекуповують борги у експортерів.

Сторони договору

Форфейтинг має на увазі наявність трьох сторін. Але варто пам’ятати, що договір укладається між двома сторонами (експортером і форфейтером).

  1. продавець (експортер або кредитор) . Він найчастіше є виробником товару, який сам його і реалізує. У експортера, після того як покупець виписав на нього векселі, є два варіанти. Або чекати певний час, поки імпортер виплатить йому необхідну суму, або продати дебіторські заборгованості форфейтингової компанії. Якщо продавець вибирає перший варіант, він отримує всю суму в повному обсязі, але через деякий час. У другому варіанті, експортер втрачає кілька відсотків (комісійні або дисконт), але отримує гроші відразу.

Багато підприємців продають тільки частину цінних паперів, після чого решту суми покупець виплачує безпосередньо продавцю, а частину форфейтеру.

дисконт – це свого роду плата за послуги (купівлю векселів) форфейтингової компанії.

  1. покупець (імпортер або дебітор) . Чи не виробляє готівковий розрахунок, а пише письмове зобов’язання про те, що зобов’язується сплатити борг. Така дебіторська заборгованість може бути представлена векселями, авалями, сертифікатами і т.д. При форфейтингу для покупця змінюється тільки схема погашення заборгованості, він переводить гроші не експортеру, а на рахунок форфейтингової компанії.
  2. форфейтингова компанія . Після укладення договору переводить необхідну суму за фактом відвантаження продавцем товару.

Завдяки форфейтингу багато компаній знаходять зарубіжних клієнтів. Крім цього, розширюється їх виробництво і географія продажів.

Особливості форфейтингу

Форфейтинг являє собою нескладний процес з великою кількістю особливостей:

  1. даний тип торгово-фінансових відносин має міжнародний характер. Учасники угоди найчастіше представляють різні країни;
  2. всі витрати (комісійні, відсотки і т. Д.) лягають на експортера (продавця);
  3. 6 викупивши векселі, форфейтер не може пред’являти претензії їх колишньому власнику. Іншими словами, всі ризики, така організація бере на себе;

  4. термін погашення заборгованості за векселями набагато більше, ніж при факторингу та лізингу;
  5. експортер може продавати тільки частину векселів;
  6. ставки по заборгованостях при форфейтингу вище, ніж при аналогічних внутрішніх операціях. Це обумовлюється великими ризиками.

Види форфейтингу

Форфейтинг підрозділяється на кілька видів:

  • внутрішній форфейтинг – це коли всі сторони договору є представниками (резидентами) однієї країни. Даний вид мало поширений і практично ніде не зустрічається.
  • міжнародний форфейтинг – це коли експортер та імпортер представляють різні країни. Така форма форфейтингу дуже поширена в америці і європі.

Схема форфейтингу

Дана фінансова процедура задоволена проста. Розглянемо основні її етапи.

  1. експортер (продавець) дізнається у форфейтингової компанії вартість їх послуг, після чого вирішує ними скористатися;
  2. продавець і покупець укладають між собою договір на поставку партії товару, після чого останній передає векселі, сертифікати та інші платіжні зобов’язання;
  3. форфейтингова компанія (банк) і продавець укладають контракт про викуп платіжних зобов’язань покупця;
  4. відбувається відвантаження продукції;
  5. експортер пред’являє копії транспортних документів, які є доказом відправки товару;
  6. форфейтер виплачує обумовлену суму за векселі, сертифікати або інші цінні папери.

Необхідні документи

Будь-яка форма форфейтингу передбачає наявність певного пакету документів. Їх не так багато, але тим не менш саме вони є основою форфейтингових відносин.

  1. копія контракту на поставку продукції або надання послуг;
  2. копія інвойсу, завіреного підписами експортера та імпортера( це аналог рахунок-фактури);
  3. копія транспортних документів (документи підтверджують відправку товару);
  4. передавальний запис на векселі, де вказується, що він передається форфейтеру;
  5. гарантійний лист, порука за векселем або аваль.

Відмінності форфейтингу від факторингу та лізингу

Всі ці поняття дуже відрізняються один від одного. Основна їх схожість, це те, що форфейтинг, факторинг і лізинг є свого роду кредитами. А всі відмінності розберемо за допомогою таблиці.

Переваги та недоліки всіх форм форфейтингу

Як будь-яка фінансова операція, форфейтинг має своїх шанувальників і супротивників. Це обумовлюється наявністю позитивних і негативних якостей таких торгових відносин. Тому розглянемо докладно всі його сторони.

переваги:

  • простота оформлення. В угоді бере участь всього 2 сторони, крім цього, потрібен мінімальний пакет документів;
  • мінімальні ризики для експортера. Йому не потрібно переживати про те, що імпортер не заплатить за векселем;
  • для імпортерів створюються лояльні та гнучкі умови погашення заборгованості. Почати погашати кредит він може не відразу, а через кілька років;
  • експортер має право продати тільки частину векселів, щоб покрити касові витрати. Решту грошей він може отримати безпосередньо від імпортера.

недоліки:

  • переплата, яка являє собою дисконт форфейтера. Всі комісійні по кредиту платить експортер;
  • відсутність можливості адекватно оцінити платоспроможність імпортера.

Висновок

форфейтинг – це вид торгового фінансування, суть якого полягає в покупці дебіторських заборгованостей клієнтів банківською установою.

Процедура оформлення дуже проста і зводиться до заповнення передавальної графи, після чого форфейтер стає новим власник векселя.

При такій угоді продавець отримує гроші відразу після відвантаження товару, а покупець має гнучкий графік погашення заборгованості. Форфейтингова компанія, в свою чергу, отримує непогані відсотки.