Здрастуйте! у цій статті ми поговоримо про персоналізацію пошукової видачі.
Пошуковики розвиваються і вдосконалюються. Впроваджуються нові фішки, які задумані як поліпшення для користувачів і можливість більше заробляти для компанії-розробника. Одна з таких-персоналізована видача. У цій статті розберемося, що таке персоналізація пошуку, навіщо вона потрібна, які плюси і мінуси до персоналізації пошуку, як її відключити і як вебмайстру працювати з персоналізацією.
Що таке персоналізація пошукової видачі
Останні 9 років гугл і останні 7 років яндекс підлаштовуються під користувача — під його місце розташування, пристрій, блок інтересів і конкретні сайти, на які він заходить найчастіше. На основі цих факторів формується пошукова видача, яка буде унікальна для кожної людини.
персоналізація пошуку – сторінка видачі з урахуванням наступних даних: географії, пристрої, демографії, блоку інтересів і найчастіших сайтів.
Алгоритми у пошуковиків різні, але суть одна: щоб користувачеві було зручніше шукати інформацію, йому видають сторінки з урахуванням всіх наявних у пошуковика даних. У деяких областях це практично не потрібно (при пошуку загальної інформації або аналітики), але в інших — зручна річ (найближчі кафе, ресторани, кінотеатри і т.д.).
Зараз практично всі пошуковики-yandex, google, yahoo, mail і навіть китайський baidu-використовують персоналізовану видачу. Найбільше в цьому досяг успіху google. У нього практично 100% всієї видачі персоналізовано. В інших пошукових системах ця цифра може досягати 70-80%.
Як виникла персоналізована видача
Ідея персоналізованої видачі вперше з’явилася у розробників google. у 2010 році вони почали активно тестувати свою систему. Спочатку за регіональними запитами на кшталт» найближче метро «або»найближче кафе”. Система показала себе непогано, але потрібно було привчити користувача до того, що можна задавати такі запити, і пошуковик зрозуміє. На це знадобилося кілька років.
У 2012 році в справу вступив і вітчизняний яндекс. Можна згадати популярні реклами, де користувачі вбивали запит “кафе поруч” і подібні. Так формувалася не тільки перша персоналізована видача, а й доносилася думка, що зараз так дійсно можна робити.
Система персоналізації приносила не тільки нових користувачів, але ще і додаткові рекламні гроші в блоках «поруч». Далі все пішло в більш цікаву сторону. Замість того, щоб обмежуватися географією, систему почали вчити читати додаткові параметри. Це був блок інтересів та особистої інформації про користувача. Тоді ж з’явилися перші запити “куди сходити” і»що зробити”.
Зараз система розвивається саме в цей бік – щоб кожен згідно зі своїми інтересами міг отримати таку видачу, яка відповіла б на всі питання. І це стосується не тільки регіональних, а й особистих уподобань. Це поступовий перехід від ” я перебуваю в цьому місті, і мені потрібні саме ці заклади» до «мені цікаво це і це, підкажи».
Персональний пошук в яндексі
Персональний пошук яндекса орієнтується на три фактори:
- регіон. у регіональній видачі все може сильно змінюватися в залежності від місця. Вже давно розпізнається “… Поруч ” і враховується найближчий запитаний об’єкт. Це може бути все, починаючи від кафе і закінчуючи конкретним товаром. Змінюється не тільки в рамках міста, але і в межах району і навіть будинку.
- історія пошуку. яндекс враховує індивідуальну історію пошуку. На основі відвіданих сайтів формується щось на зразок “списку інтересів”. Показники аналізуються, і система також враховує їх при створенні персоналізованої видачі. Це стосується і спірних запитів на кшталт умовного слова» персоналізація ” — комусь вона покаже в підказках пошукову видачу, а комусь маркетинговий термін.
- вибрані сайти. сторінки і сайти, на які регулярно заходить користувач, теж враховуються в пошуковій видачі. І якщо на них є певний матеріал, такі сторінки будуть вище у видачі, ніж інші, на які він не заходить.
- активності в соцмережах. інтереси в соцмережах-важлива ознака, за якою формується пошукова видача. Не тільки загальна інформація профілю, але ще і групи, відвідані сторінки та інформація зі стіни.
- голосові команди помічнику. аліса створювалася і рекламувалася не просто так. І не просто так зараз в кожному yandex-браузері. Кожна команда алісі також буде враховуватися в пошуку. І якщо ви раптом під час розмови випадково включили алісу і задали питання, а потім зайшли в яндекс зі схожим запитом, то в сторінці пошуку він буде враховуватися.
Після впровадження алгоритму» корольов ” яндекс сильно просунувся в персоналізації пошукової видачі. Враховується вже більше параметрів, а система більш точна. Згодом пошуковик зможе точно враховувати інтереси користувача навіть в загальних запитах і робити персональну видачу під них. Поки найкраще себе показують саме географічні запити.
Персональний пошук в гуглі
Google почав працювати над персоналізованою видачею в 2008 році. Тоді була можливість голосувати за сайти і видаляти деякі з пошукової видачі. Була виконана колосальна робота, і видно відмінності між пошуком від яндекса. В цілому, гугл враховує близько 200 факторів. Найважливіші з них:
- географія. без неї нікуди. Залежно від регіонів змінюються конкретні запити. Теж з точністю до району і будинку. Найцікавіший приклад: за запитом “футбол” в британії побачать англійську лігу і новини світового футболу, а ось в америці буде саме американський футбол. Тобто гугл враховує гео не тільки в специфічних запитах в рамках міста, але і в цілому.
- історія пошуку. як і у випадку з яндексом, визначається список інтересів і часті сайти. Чим частіше користувач заходив на певну сторінку, тим вище вона буде в пошуковій видачі. Але тут знову ж таки, гугл трохи далі від яндекса і вже точніше формує список інтересів і картину в цілому. Пошукова видача інтересів працює краще.
- мобільні фактори. адаптивна версія, верстка і набір більш дрібних параметрів теж враховуються. У гугла мобільний пошук став практично інший всесвіту.
- соціальні активності. у всіх, хто реєстрував аккаунт в google + є особисті дані. І машина теж їх враховує при створенні пошукової видачі. Все – від статі до списку інтересів.
- інші продукти google. якщо у вас один аккаунт, пошуковик буде враховувати всі активності, які ви проявляєте. Причому з різних пристроїв. Практично вся інформація буде відслідковуватися і допомагати робити пошукову видачу.
Як би дивно це не звучало, але гугл зі своїми додатками практично контролює кожен крок користувача на комп’ютері і телефоні. І завдяки цьому може враховувати велику кількість параметрів, які і роблять його пошук таким унікальним. У двох людей з різними інтересами складно побачити хоча б половину сайтів на першій сторінці видачі по одному і тому ж запиту. Особливо якщо він регіональний.
Плюси і мінуси персоналізації в пошукових системах
У персонального пошуку є переваги і недоліки.
плюси персоналізації пошуку:
- користувачі витрачають менше часу на пошук потрібної інформації. згідно зі статистикою, після впровадження персоналізованого пошуку люди стали витрачати на 15% менше часу на пошук інформації. Особливо коли справа стосується “описових запитів” (на зразок пошуку фільму по акторам або конкретних епізодах).
- регіональна видача стала набагато зручнішою. запити “поруч», «в місті», “куди сходити” і подібні стали дійсно зручними. Тепер, щоб подивитися якусь кіноафішу, не потрібно забивати ні місто, ні кінотеатр. Він вже буде на першому рядку пошуку або навіть в рекламі.
- більше можливостей для реклами. це стосується вузьких ніш і регіональної реклами. Набагато простіше і ефективніше задати в параметрах “гео + інтереси” для більш точного попадання в цільову аудиторію, ніж чекати, поки зволить клікнути потрібна людина.
мінуси:
- складність при регулярному пошуку інформації з різних ніш. пошуковик видає переважно ті сайти, які вже відвідувалися. Якщо не буде інформації з конкретного питання, на першій-другій сторінці може виявитися схожий запит. Це тільки ускладнює пошук в деяких моментах.
- відстеження конкретних позицій сайту. справжній головний біль вебмайстрів. Якщо ви регулярно заходите на сайт, він за будь-яким запитом буде наПершому місці. Але у інших користувачів немає. Раніше можна було відстежити знаходження сайту по конкретному запиту в топі, а зараз доведеться відключати персональний пошук або заходити в інкогніто.
Всі мінуси впираються виключно в те, наскільки людина грамотно підходить до пошуку. Для професіоналів, які постійно шукають інформацію в інтернеті, така видача іноді навіть може заважати. Просто тому, що навіть на одному сайті буде інформація різної якості. А якщо додати, що враховується список інтересів, то яким-небудь журналістам, вебмайстрам і копірайтерам буде складно від постійної зміни пошукової видачі.
В цілому, персоналізація пошуку-зручна штука, без якої зараз було б складно. Особливо людям у великих містах, де орієнтуватися і навіть просто комфортно жити без телефону вже практично не можна. Треба щось подивитися, загуглити або оплатити через інтернет, і все це постійно в дорозі і при дефіциті часу.
Як відключити персоналізацію
Відключення персоналізації повністю зараз практично нереально. Можна тільки прибрати аналіз пошукової видачі. В яндексі це можна зробити так:
- йдемо за посиланням-https://yandex.ru/search/customize.
- прибираємо галочку з»персональний пошук”.
В google практично те ж саме. Потрібно зайти в налаштування (шестерня поруч з пошукачем) і після цього ткнути в «не показувати персональні результати».
Після відключення, щоб скинути всі налаштування персоналізації, рекомендується очистити історію пошуку.
Навіщо це потрібно сео-фахівцеві
Для сео-фахівця персоналізований пошук-недозволена розкіш. Особливо в робочий час. Пошукові підказки та сторінка видачі будуть підлаштовуватися під щоденні запити. А куди найчастіше буде заходити людина? на свій сайт, звичайно ж. І якщо не відключити видачу, то буде здаватися, що практично за всіма запитами власний сайт на першому місці. А пошукові підказки видаватимуть те, що хочеться, а не те, що реально відбувається.
І якщо вчасно не відключити цю функцію, можна упустити важливий момент, коли позиції за запитом впадуть. Плюс пошукові підказки будуть помітно спотворені, а цього допускати не можна. Звичайно, завжди можна скористатися спеціальними сервісами, але простіше спочатку відключити цю функцію, а для особистих запитів користуватися телефоном.
Як орієнтуватися на пошукові підказки
Пошукові підказки-крута штука, особливо для просування власного сайту. Щоб потрапити в підказки, потрібно дві речі:
- щоб користувачі багато разів протягом дня вводили потрібний запит.
- щоб згадки запиту зустрічалися в контенті сайтів.
Орієнтуватися на пошукові підказки потрібно або маркетологам або сео-фахівцям. Зараз одне без іншого існує тільки в сфері інфо-сайтів. Щоб залучити максимальну кількість людей на сторінку, потрібно орієнтуватися саме на найпопулярніші пошукові підказки. І опрацьовувати їх через wordstat, збираючи і акумулюючи в конкретному матеріалі на сторінці сайту.
Як дізнатися рейтинг сайту
Щоб дізнатися позиції сайту по конкретному запиту, досить відключити персоналізацію або зайти через режим інкогніто, вбити запит і після цього подивитися. Але якщо сайт новий або запит непопулярний, доведеться витратити багато часу. Простіше шукати позиції сайту за допомогою спеціальних сервісів: be1, seogadget, siteposition. Працюють сервіси наступним чином:
- зібрати пошукові запити, за якими потрібні позиції.
- вбити всі запити по порядку.
- ввести назву сайту.
Після цього можна отримати статистику по всіх вбитих пошукових запитах. Найкраще це робити через 2-3 тижні після публікації матеріалу на сторінці. Пошукова видача вже устаканиться, і сайт буде займати свої позиції. І періодично потрібно перевіряти позиції за запитами для того, щоб вчасно прибрати сторінки, які просаджуються по позиціях.
Персоналізація пошуку-зручна річ, яка орієнтується на конкретних користувачів. Але поки вона ще далека від досконалості, і для деяких людей набагато зручніше без неї. А для вебмайстра і сео-фахівця взагалі персоналізований пошук може зіграти злий жарт. Але в іншому – за персональним пошуком майбутнє.