Зростаюча стурбованість впливом ШІ та соціальних мереж на когнітивні функції

Останнім часом зростає занепокоєння щодо потенційного негативного впливу штучного інтелекту (ШІ) та соціальних медіа на когнітивні здібності, явище, яке все частіше називають «вигорання мозку». Цей сленговий термін набув популярності після того, як Oxford University Press оголосила його словом року в 2024 році, пов’язавши його із захоплюючою природою короткоформатних відеопрограм, таких як TikTok та Instagram, та їх впливом на ясність розуму. Хоча побоювання щодо впливу технологій на мозок не є новими – вони повертаються до занепокоєння Сократа щодо впливу письма на пам’ять-нові дослідження показують, що ці занепокоєння можуть бути актуальнішими сьогодні, ніж будь-коли, особливо щодо сукупного впливу ШІ та соціальних медіа.

Експеримент: поради, створені ШІ, проти традиційних досліджень

Побоювання, пов’язані з впливом ШІ на когнітивні навички, були підтверджені в недавньому експерименті, проведеному в Wharton School Університету Пенсільванії. Професор Ширі Мелумад доручила групі з 250 осіб дати пораду другові з питань способу життя. Одній групі було дозволено використовувати резюме, створені ШІ від Google, тоді як інші покладалися на традиційні пошуки в Google. Результати були вражаючими: ті, хто використовував поради, створені ШІ, давали загальні та поверхневі пропозиції – наприклад, здорове харчування, підтримання водного балансу та достатній сон – тоді як ті, хто проводив традиційні дослідження, пропонували більш тонкі рекомендації, що стосуються фізичного, психічного та емоційного благополуччя. Це підкреслює критичне питання: Чи не жертвуємо ми глибиною та критичним мисленням для зручності швидких, легкодоступних резюме, створених ШІ?

Зниження показників читання і збільшення часу, проведеного за екранами

Ці побоювання посилюються тривожною тенденцією зниження показників читання серед дітей. Дані національної оцінки освітнього прогресу показують, що показники читання серед дітей у США, включаючи восьмикласників та випускників середньої школи, досягли рекордних мінімумів. Ці результати збігаються зі значним збільшенням часу, проведеного за екранами, серед молодих людей, особливо після пандемії COVID-19, що викликає питання про потенційну кореляцію між надмірним цифровим залученням і зниженням когнітивних показників.

Результати досліджень: збереження пам’яті та вплив соціальних мереж

Подальші дослідження проливають світло на потенційні механізми, що лежать в основі цього зниження. Дослідження, проведене Массачусетським технологічним інститутом (M. I. T.), вивчало, як інструменти AI, такі як ChatGPT, можуть впливати на написання есе. Дослідники виявили, що люди, які використовують ChatGPT, демонстрували нижчу мозкову активність під час процесу написання, і, на диво, навряд чи могли згадати навіть одне речення зі своїх есе лише через хвилину після завершення, що свідчить про зменшення почуття власності та залучення.

Одночасно дослідження, опубліковане в JAMA з Каліфорнійського університету в Сан-Франциско, пов’язало використання соціальних медіа з нижчими когнітивними показниками у дітей. Аналізуючи дані понад 6500 дітей у віці від 9 до 13 років, дослідження показало, що збільшення використання соціальних медіа (принаймні три години на день) корелює з нижчими показниками в тестах на читання, пам’ять та словниковий запас. Дослідники дійшли висновку, що ця кореляція, ймовірно, зумовлена тим, що кожна година, витрачена на перегляд соціальних мереж, скорочує час, доступний для більш корисних заходів, таких як читання та сон.

Більш здорові підходи до технологій

Незважаючи на стурбовані результати, експерти підкреслюють, що повні обмеження на час, проведений за екранами, навряд чи будуть практичними. Замість цього батькам рекомендується встановлювати зони, вільні від використання телефону – забороняючи використання телефону в спальнях і під час їжі – щоб сприяти концентрації, сну і сімейному спілкуванню.

Що стосується чат-ботів з AI, дослідження M. I. T. забезпечило потенційний шлях для корисного використання. Коли учасникам, які спочатку покладалися лише на ШІ, пізніше дозволяли використовувати лише власні мізки, їх когнітивні показники ніколи не досягали рівнів, досягнутих тими, хто спочатку покладався на власні когнітивні здібності. Це говорить про те, що ШІ може бути інструментом для навчання, якщо використовувати його стратегічно і доповнювати незалежним мисленням і утриманням інформації в пам’яті.

Ключ до навігації в цьому технологічному ландшафті, що розвивається, полягає в усвідомленому використанні, сприянні активному залученню та забезпеченні того, щоб технології покращували, а не знижували наші когнітивні здібності.

На закінчення, хоча ШІ та соціальні медіа пропонують незаперечну зручність та доступ до інформації, нові дослідження підкреслюють потенційну ціну когнітивних функцій. Сприяючи усвідомленому використанню, встановлюючи здорові межі та надаючи пріоритет діяльності, яка сприяє критичному мисленню та збереженню інформації в пам’яті, ми можемо пом’якшити ризик «вигорання мозку» та відповідально використовувати силу технологій.

попередня статтяЯк перехитрити стрибок цін під час бронювання відпустки: 5 стратегій для розумних мандрівників
наступна статтяПроцентна ставка заощаджень Bank of America на 2025 рік